Arbeidene på Folkvang fortsetter med høy bemanning og intensitet. Siden forrige innlegg er dekket ferdig drevet, beket og smurt med rå linolje. Dekket er dokumentert med fotogrammetri og tegnet ut i Rhinoceros. Ruffen og motorcasingen akter er under oppføring samt ny romlukekarm. Innvendig arbeides det med kledninger der den gamle måtte rives. Montering av diverse dekksutstyr går parallelt med tømmermannsarbeidet.
Dekket ferdig beket og skrapet. Forvregningen i bildet skyldes at det er tatt med linsen som benyttes for fotogrammetri.
Her har Gunnar brukt fotogrammetri-modellen for å tegne dekksarrangementet i Rhinoceros og lagt tegningen på 3D-modellen.
Her er et utsnitt av modellen med påbegynt bjelkelag.
Dekksutstyr begynner å komme på plass. Her er krøppelspillet montert.
De nye (gamle) kryssholtene som skal monteres framme på dekk, er pusset ned og klargjort for fylling med sveis der godset er tært.
Her ligger nyprodusert pløyd plank som skal benyttes i sidene på den nye ruffen. Tykkelsen er 48 mm.
Det er folksomt på dekk når fem mann er i sving.
Lærling Ægir har fått jobben med å bygge opp romluka. Her høvles falsen på første planken mot dekkskravellen.
Linja på springen kontrolleres.
Her er stolpene til ruffen under tilpassing.
Tilpassing av hjørnestolper foregikk under stormen Kyrre. Mye bevegelse i båten som ligger ved flytekai. Vater og loddsnor er det ikke så mye hjelp i. Vinkelen på stolpene kontrolleres med rettholt og tømmermannsvinkel.
Stolpene tilpasses på innsiden av hjørnene på kraveller og bærere og felles over falsen på dekkskravellen.
Her bearbeider Håvard de skråfelte hjørnestolpene til motorcasingen.
Casingen er en forlengelse av ruffen over skipperlugaren. Phillip spikrer plank i fronten av ruffen.
Snittprofilen på hjørnestolpene. Utgangspunktet er 6 x 6 toms firkant.
I store trekk følger vi de løsninger som ble valgt under tilbakeføringen på 90-tallet. Her er overgangen mellom ruff og maskincasing.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar