Babord side er ferdig oppbordet, og de fleste trenaglene slått inn.
Skansekledningen i hekken er av "murt" tømmer.
Normalt vil det være en trenagle og en spiker i hvert dobbelspant. Naglen er dreiet og har en kon ved hodet og kappes slett mot planken.
Konstruktøren av Folkvang, Nils Skandfer, benyttet trenagler midt i støten mellom hudplankene, noe som var mer vanlig på øst- og sørlandet. Når trenagler benyttes i støt er det som regel til erstatning for støtbolter av jern ved hver plankeende. Naglen splittes i støtnatet og det drives gjennom naglen. Eksemplet er hentet fra Skandferkutteren Brand som står på land ved Fartøyvernsenteret.
På styrbord side er det bare fyllplanken som mangler.
Dårlige partier av lenningsplanken er ferdigstilt rundt hele rekka.
De soppangrepne delene av bjelkelaget er under utskiftning. Her er fremre romlukebjelke skiftet, og ny bjelkebærer (kravell) felles på plass.
Bærere (kraveller) og stikkbjelker er felt med halv svalehale.
På bjelkevegeren er dekksbjelkene felt uten låsing, men de er innfestet med spissbolt.
Flere bjelker ligger klar til felling.
Det er i ferd med å gå seg til rundt romluka. Totalt skiftes 6 hovedbjelker, 10 stikkbjelker og 5 bjelkebærere (kraveller) på dekket.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar