All plank i skroget er kommet på, men fullstendig innfesting gjenstår. Håvard spikrer bordgangene til spantene. Her benyttes dorhammer og smihammer.
Fyllstykkene legges på sine respektive plasser etterhvert som de tilpasses mot skandekksplanken og rekkestøttene. Joost har lagt ut bjelkebærerne til det aktre dekkshuset. Dette strekker seg over to helbjelker til bjelken foran.
For å sikre optimalt feste for dekksplankene i forkant av dekkshuset, har vi utvidet bjelken med et spikerslag. Dette vises såvidt også i forrige bilde.
Joost har kappet de aktre bjelkebærerne i riktig lengde, og merker opp for fellingene.
Her tilpasses fellingene til bjelkebærerne - enkle svalehaler. Klossen, som er satt fast med skrutvinge under fellinga, er både arbeidsanlegg for stemjernet og minker sjansen for uønsket oppflising.
Bjelkebærerne innfestes med spiker i lukeendebjelken.
Ferdig felte og innfestede bjelkebærere.
Maurizio høvler vinkelen ut mot skandekksplanken på et fyllstykke som skal sitte ved hekken på styrbord side.
Her er fyllstykkene på styrbord side ferdig tilpasset. Innafor disse kommer reima, og innafor den igjen skal drivreima ligge. Den felles i hakkene på dekksbjelkene, og skal ta opp kreftene fra drivinga. Disse delene, - drivreima, reima, fyllstykkene og rekkestøttene, og skandekksplanken utgjør skandekket. Dette skal boltes sammen med gjennomgående bolter.
Her er klavellene til romlukekarmene påbegynt.
De tverrgående klavellene hakes inn mot de langsgående slik at de skal kunne motstå kreftene fra drivinga rundt om.
Endre borer hull for trenagler gjennom klavellen og bjelkene. Også her brukes klosser for å unngå uønsket oppflising.
Trenaglen slås i.
Klavellene er festet til bjelkelaget, og klare for videre oppbygging av romlukekarmene. Når karmene er ferdig oppbygget boltes disse fast i bjelkene med gjennomgående bolter.
Neste gjøremål er stikkbjelkene ved aktre dekkshus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar